Podziel się

Spółka musi posiadać siedzibę – wymagają od nas tego przepisy prawa. Podczas zakładania spółki mamy do załatwienia wiele formalności i często wskazanie siedziby wydaje nam się najmniejszym problemem. Problem nie istnieje, jeśli na tę potrzebę jesteśmy gotowi wynająć lokal użytkowy – to z punktu widzenia prawnego najlepsze możliwe rozwiązanie. Co jednak w sytuacji, kiedy z powodów finansowych nie możemy pozwolić sobie na comiesięczną opłatę czynszu za najm lokalu, przynajmniej na początku prowadzenia spółki?

Siedziba spółki – alternatywy


Tak jak wspominaliśmy we wstępie – najlepszą możliwą sytuacją dla przedsiębiorcy chcącego zarejestrować spółkę jest najm lokalu użytkowego przeznaczonego do tego celu. I dla urzędników, i dla sądu jest to rozwiązanie najodpowiedniejsze. Jeśli jednak przedsiębiorca nie może sobie na to pozwolić ze względów finansowych lub innych (np. praca zdalna, świadczenie usług wyłącznie przez internet), ma do wyboru inne opcje: rejestrację spółki w biurze wirtualnym lub we własnym domu. Obie jednak niosą ze sobą pewne zagrożenia i ograniczenia.

Biuro wirtualne – co to jest?

Biuro wirtualne to usługa, w której właściciel biura, najczęściej mieszczącego się w centrum miasta, za opłatą umożliwia Ci rejestrację firmy pod jego adresem. Zaletą jest nie tylko możliwość wskazania siedziby firmy w prestiżowej lokalizacji, ale często znacznie więcej – świadczące takie usługi firmy często prześcigają się w pakietach dla przedsiębiorców. Możemy zyskać dostęp do sali konferencyjnej, co-worku, uzyskać usługę odbioru firmowej korespondencji czy nawet telefonu firmowego. Wadą tego rozwiązania w przypadku kontroli jest fakt, że urzędnik może uznać takie rozwiązanie za niesatysfakcjonujące.

Rejestracja siedziby spółki we własnym domu

Bardzo wielu właścicieli spółek, przynajmniej w początkowej fazie, decyduje się na rejestrację spółki we własnym domu. Z punktu widzenia podatkowego może to być rozwiązanie korzystne dla firmy – za wynajem spółka musi bowiem płacić właścicielowi czynsz ( w wysokości zależnej od metrażu), który jest korzystnie opodatkowany. Jest to więc okazja do wyprowadzenia pieniędzy ze spółki w optymalny sposób. Niestety, to tylko jedna strona medalu.

Rejestracja siedziby spółki we własnym domu – wady

Wadą takiej sytuacji są przede wszystkim kontrole urzędników. O ile dysponujesz domem, w którym znajduje się osobny pokój przeznaczony na biuro, z którego rzeczywiście korzystasz i znajdują się tam firmowe dokumenty, sprawa jest jasna. W małym mieszkaniu problem robi się większy – według prawa siedziba spółki powinna być wydzielona i niekoniecznie może być zagraconym biurkiem obok łóżka, w domu, w którym mieszkamy z rodziną. Takie podejście jest piętnowane również przez sądy. Oczywiście, możemy się nie zgodzić na wizytę urzędnika – ale może to wiązać się z negatywnymi konsekwencjami.

Więcej informacji pod adresem: ktmh.pl