Rozwój dziecka w pierwszych miesiącach życia.
Kiedy dziecko przychodzi na świat, chcemy wiedzieć o nim jak najwięcej. Aby ocenić i kontrolować rozwój pociechy niezbędna okaże się wiedza odnośnie rozwoju psycho-fizycznego przynajmniej w minimalnym stopniu.W pierwszym miesiącu życia zwłaszcza tuż po porodzie wygląd dziecka może nieco zaskoczyć: opuchnięte powieki i pomarszczona miejscowo cienka jeszcze skóra. Wraz z rozwojem fizycznym dziecka cieniutka na początku skórka powoli stanie się grubsza i mniej podatna na podrażnienia. Wszystkie podobne cechy znikną równie szybko. Niespełna miesięczne dziecko bardzo szybko oddycha, jego oddech może być też nieco nieregularny i płytki, ale nie jest to powód do niepokoju. Zdarzają się także krótkie bezdechy, które również nie są niczym niewłaściwym. Dziecko w pierwszych miesiącach życia oddycha tylko przez nos, dlatego bardzo ważna jest higiena i czyszczenie noska u niemowlaka.
Pod koniec pierwszego miesiąca życia, wszelkie zmiany skórne i zaczerwienienia powinny zniknąć. Nasze dziecko będzie ważyło wówczas średnio dwa razy więcej niż po porodzie. Dziecko między drugim a trzecim miesiącem życia zaczyna reagować na dźwięki, interesuje je również własne ciało. Interesuje się zwłaszcza swoimi rączkami, które bardzo chętnie i bardzo często wkłada do buzi. Dziecko leżąc na brzuszku, potrafi podnieść swoją główkę i ramiona na wysokość kilku centymetrów i potrafi utrzymać się w takiej pozycji coraz dłużej. Ugina nóżki, potrafi często przewracać się z boku na bok. Potrafi utrzymać w rączkach niektóre, oczywiście lekkie przedmioty. Zaczyna zdradzać nam, że jest zainteresowane osobami, które go otaczają: często zatrzymuje wzrok na naszej twarzy. Zaczyna też bardziej zwracać uwagę na przedmioty, które mają zdecydowane intensywne kolory. W kolejnych miesiącach życia dziecko coraz chętniej sięga po różne przedmioty i zaczyna się nimi bawić. Wraz z rozwojem jego wzroku zaczyna rozwijać się także percepcja wzrokowa, czyli dziecko zaczyna zauważać przedmioty, na które wcześniej w ogóle nie zwracało uwagi. Dzieje się to głównie za sprawą tego, że dziecko zaczyna odkrywać, że otaczający go świat jest trójwymiarowy.
Dziecko sześciomiesięczne zaczyna być samodzielne, oczywiście w pewnych minimalnych tylko aspektach, a mianowicie kiedy bierzesz je na ręce, nie musisz już w zasadzie podtrzymywać mu główki, co nie znaczy, że główka dziecka jest już na tyle stabilna, aby zaprzestać kontrolowania swojej pociechy. Wraz z upływem kolejnych tygodni dzieci zaczynają przypominać nam małych akrobatów i odkrywców, którzy nie dość, że ciągle zmieniają pozycję, to czują, ciągłą potrzebę dotykania i poznawania przedmiotów i otoczenia. Siódmy/ósmy miesiąc to przeważnie czas kiedy dziecko zaczyna pełzać, czyli przesuwać się z miejsca na miejsce. U jednych dzieci przychodzi to szybciej u innych nieco później. Nie należy więc przejmować się kiedy maleństwo rozwija się nieco wolniej od swoich rówieśników.